מדוע אנשים מעמידים עסקים למכירה ?

מדוע אנשים מעמידים עסקים למכירה ? / מאת עו"ד אדי ארבילי (MBA)
 
חברת Local Connection Israel   (LCI) מקבלת פניות מחברות ועסקים רבים המבקשים למכור עסק, לאתר שותף עסקי או משקיע לעסק שלהם. הסיבות למכירת עסק הן רבות ומגוונות ובמאמר קצר זה ננסה לבחון כמה מהסיבות המרכזיות למכירת עסקים.
 
העדר דור המשך – עסקים רבים עומדים למכירה בשל העובדה שהבעלים של העסק, למרות שהוא עסק מכובד ומצליח, לא הצליחו לשכנע את דור ההמשך להמשיך דרך אבותיהם והאחרונים מעדיפים למצוא את דרכם בקולנוע או באומנות וכיוצא באלה עיסוקים מחוץ לקו של העסק המשפחתי.
 
שינוי סטאטוס משפחתי – עסקים מסוימים מתאימים לשלבים מסוימים בחייו של אדם ואינם מתאימים לשלבים אחרים בחייו. כשהיה רווק ולפני שהיו לבעלי העסק ילדים, יכול היה לנהל עסק המחייב עבודה בשעות הערב והלילה המאוחרות, דבר שאינו יכול להרשות לעצמו לאחר שנישא והוליד צאצאים לעולם. העסק רווחי אך תובעני מידי עבור בעלי העסק ולפיכך הדרך הטובה ביותר היא לאתר שותף לעסק או למכור את העסק לאחר.
 
רצון להתקדם – לכל ענף ותחום יש רמת סיכון משתנה וכן אפשרויות לתשואות משתנות. העיקרון הכלכלי אומר כי כגודל הסיכון כך גודל הסיכוי. לאחר שנים של עבודה בתחום מסוים לעיתים מבקש הבעלים לשנות את רמת הסיכון שהוא רוצה לקחת על עצמו, לכוון יותר סולידי – לעבור למשל להשקעה בנדל"ן או לכוונים יותר מסוכנים אולם עם סיכוי לרווחים משמעותיים יותר.
 
היעדר ניהול מתאים בסביבה משתנה – מכירת חברה או מכירת עסק היא לעיתים תולדה של שינויים באקלים העסקי אשר בעלי העסק אינו יכול, עם יכולות הניהול שלו, לעמוד בתנאים אלה. לעיתים אקלים משתנה של עסק מחייב הכנסת טכנולוגיה במקום כוח האדם לשם חסכון בעלויות, אולם לבעלי העסק אין את האוריינטציה הטכנולוגית הדרושה על מנת לבצע את השינויים בעסק. התוצאה היא היחלשות העסק ורצון לבצע מכירה מהירה של העסק (לפני שיחלש יתר על המידה).
 
עייפות החומר – שנים רבות של עבודה, הגם שהיא מכניסה, עם אותם אנשים ובאותה הסביבה, לעיתים שוחקות את בעליו של העסק והוא מבקש לעשות שינוי בסביבה העסקית ולעבור לתחומים אחרים, מאתגרים יותר, עכשוויים יותר ומרעננים מבחינת בעליו של העסק.
 
רצון להתמקד בעסק פעיל אחר – פעמים רבות, בעליו של עסק טוב מעמיד עסק למכירה משום שהוא התפזר על פני תחומים רבים מידי בתחילת דרכו. בתחילת הדרך כל העסקים היו בעלי היקף קטן ונזקקו לאנרגיות ניהוליות מועטות כך שניתן היה להשתלט על הניהול של כולם, איך שהוא. אולם כעת, משצמחו כל העסקים, בוחר בעליו של העסק להטיל את כל כובד משקלו הניהולי וכל האנרגיות שלו בעסק אחד הקרוב לליבו, והוא מעמיד את יתר העסקים למכירה.  
 
תחזית קודרת – לעיתים מוצא עצמו בעליו של עסק כשהוא אינו מאמין עוד ביכולת של העסק לצמוח ולהתקדם, וחמור מזאת הוא אף מאמין שהעסק שלו מתחיל לדעוך בשל התרבות שחקנים בענף עליו יושב העסק או בהיעדר עתיד לענף או לעסק. ספרים רבים נכתבו אודות הערנות שצריך להפגין בעליו של עסק על מנת לדאוג לבידול העסק בתוך הסביבה העסקית שבה הוא יושב. הבידול הזה לעיתים קרובות מושג באמצעות פיתוח עסקי המצריך משאבים כספיים ואנרגיות שאינן מצויות ברשותו של בעל העסק והוא מבקש להיפטר ממנו לפני שיהפוך לספינה טובעת. מי שרוצה לרכוש עסק צריך לבדוק היטב שהעסק שהוא קונה אינו ספינה טובעת ובמידה שכן האם יש לו את היכולות למלא את החסרונות של בעלי העסק הקיים.
 
צורך במימון לפיתוח או שיווק – הזמנים משתנים ולעיתים בעלי עסקים רוצים להתקדם בקפיצה משמעותית ולא רק בצעדים קטנים. לעיתים הזמנים מחייבים הכנסת טכנולוגיה יקרה מאוד או רכישה של תאגידים בשרשרת הערך של העסק (למשל לקנות ספק או יצרן של חומרי גלם – ראה באתר מאמר על מיזוגים ורכישות), ולהיות חלק בעסק מפותח יותר. במקרים כאלה בעליו של עסק מעוניין במימון ופיזור הסיכונים ולכן הוא פועל לאיתור שותף לעסק (ולא במימון בנקאי שמותיר את כל הסיכון לפתחו). פעמים אחרות בעליו של העסק פיתח תחום חדש בעסק אולם הוא זקוק למימון לצורך שיווק העסק.
מאת:
לפרטים נוספים או לשיחת ייעוץ צרו קשר.
נשמח לענות על כל שאלה!
לחצו להתקשר 073-7143670
או השאירו פרטים ונחזור אליכם